Over

Marjan Pennings

Marjan Pennings, beelden(d)-kunstenaar.

De kunst:

Mijn kunst draait om scherp waarnemen en de kern raak neerzetten. Als in een bliksemschicht, in een keer. Wat je noemt: spontaan.

Raak

Waarnemen (eerder intuïtief dan met de ogen) van een karakter, de beweging van een arm, een moment. Waarnemen – en dat in de ziel treffen. Van een mens, een dier, van alles dat leeft eigenlijk, het hele bestaan op deze aardkloot.

Bron

En spontaan, doordat ik het minimum aan tijd gebruik, en vaak werk onder bepaald onhandige omstandigheden, buiten (kijk hier), in volle actie, zoals te midden van feestgedruis bijvoorbeeld. Dat houdt me bij de les. Totale concentratie en laten komen wat er komt. Dat is wat spontaan betekent: ‘opwellend uit de eigen bron’.

Zelf doen?  Graag aandacht voor het volgende: vanwege corona kan voorlopig een deel van het onderstaande geen doorgang vinden.

Creativiteit, kunst-, en kunstenaarsgesprekken

De kosten zijn bescheiden en mijn atelier ligt zeer centraal.

Voorbeelden van langere uitwisselingen: afgewisseld met muziek, kun je hier (half uur, radio-interview over Anton Heyboer, of nog een andere met teksten van hem hier volgen (1 van 3). Hier kun je een gesprek (45 minuten, met muziek) over Piet Mondriaan beluisteren. Ik kan het ‘systeem’ van Heyboer voor je uit de doeken doen, maar ook, met haar instemming, de lezing van Lotti Heyboer over hem, zijn kunst en hun leven verzorgen, ik noem maar wat.

Over deze site:

Deze site, dat is een wereld vol verhalen – geschilderd, getekend of verteld – op canvas en papier.

Kous

Kleine impressies met een groot verhaal achter zich. Een tuin vol bloemen, Kauw, die daar woont, dansers op een tangosalon (kijk hier) , straattheater, muziek en spel, dat zijn enkele van de motieven van mijn werkstukken. Vaak live  geschilderd, je weet nu waarom. Dat is ook waar de blogs over gaan. Over alle kunst, cultuur, en ook meteen het leven op aarde maar: het is net een puzzel en ik zoek met groot plezier de stukjes bij elkaar. Ik ga niet voor minder dan voor het naadje van de kous.

Risico

De grote lijn die er in zit is oud als de mensheid, maar wat filosofisch. Geef het de tijd – het is kunst tenslotte. En ook al banjer ik met plezier zo af en toe dwars door hele bergen ‘kennis van zaken’ heen, er is toch altijd enig risico op diepgang. Omdat het draait om het hoe en het waarom van kunst en creativiteit. (En het is de eigenwijze vraag of ‘kennis’ wel creativiteit te bieden heeft.)

Of niet

Maar je kunt dat ook allemaal links laten liggen en gewoon eens zien hoe m’n werk, en alle overige kunst die besproken wordt, jou raakt. Laat het eens op je inwerken. Mij biedt dit alles een perspectief, het geeft zicht op de plaats waar alle kunst, kleur en humor vandaan komt. Beelden komen op, laten zich uitbeelden, en vertellen je wat er toe doet – als je luistert. En kijkt.

Spel

Ik ben geboren voor spel. Spelen, als ik dat serieus neem en goed oplet, geeft toegang tot de grondslagen van het bestaan. Kostbare momenten. Door op deze manier te werken is er geen kans om afgeleid te worden van de kern van de zaak. Juist in het centrum van alle beweging die ik schilder vind ik de stilte, de kern, zoals in het oog van de orkaan. En dat herken je in het werk.

 

(Intussen wordt er samen met o. a. Lotti Heyboer gewerkt aan een paar nieuwe projecten. Nog even geduld.)

Vergeet niet, dat alle werkstukken door mij gemaakt zijn, en dat ik dus de enige ben met copyright. Interesse? Neem vooral contact op. 

 

4 Comments

  • Een vrouw met een niet-geverfde of veranderde bos met grijs lang haa, een schoonheid. Dankjewel voor je weerspiegeling van kluizenaar/grootmeester Anton Heyboer die door zijn leven iets liet zien van de kostbaarheid van de niet-geconformeerde wereldsegezinde mens in de Ogen van GOD.

    Reply
    • Mooie reactie, Adam en Eva 😉 Dankjewel! (Al praat je over een oude foto, die gemaakt is door een heel goede fotografe.)
      Je opmerking over Heyboer raakt kant èn wal, en dat boeit me zeer. Wel is waar dat de term ‘God’ zoveel verschillendsoortige
      interpretaties oproept, dat ik niet zo maar durf te beweren dat ik begrijp wat je (jullie) daar precies mee bedoelen.
      (Áls zo’n wederzijds correct begrijpen al mogelijk is.)
      Spannend. Kun je misschien vertellen hoe je op de site bent gestuit?
      Groet van Marjan

      Reply
  • hoi marjan, leuk je verhaal van je intentie, ik voel verwantschap met je zienswijzen over kunst, schilder zelf ook met die intentie, groetend pieter,

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top