Over

Marjan Pennings

Marjan Pennings beeldend kunstenaar.

Deze site is gevuld met met beelden en met taal:

van hoe leven zich ontplooit.

En met kunstenaars en hun verhalen.

Dit is mijn eigen verhaal:

 

Kunst 

speelt zich af in een waar spanningsveld.

Ergens tussen een eerste impuls

(want daarvoor was er ‘niks’ namelijk, het ongrijpbare

maar voedende duister – dat deze site toont

en de uitwerking van die allereerste aanzetten.

Dat uitwerken kan gemakkelijk eindeloos door gaan, maar daarmee raakt

het steeds verder af van dat eerste, zinderende begin.

Die verrassing, die je vaak nog niet kunt begrijpen.

En ook niet hoeft te begrijpen.

Het is een mijnenveld

Jammer genoeg gaat daarna het meestal de kant uit van dat oeverloze uitspitten.

Met werkelijk van alles. Alle energie gaat naar nog mooier, beter, groter. Slimmer ook.

(Oneindige herhalingen van hetzelfde, steeds hetzelfde. Prachtig maar zinloos. Geen nieuwe input.) 

Wat kies je…

Dus

neem ik dat prille begin als mijn doel.

Bewust rede loos zijn biedt de echte mirakels.

Raak

Scherp waarnemen en de kern van wat ik zie of beleef met verf raak neer zetten,

daar draait het om.

Als in een bliksemschicht, in een keer (als dat lukt astublieft).

Vooral niet nadenken

Kleur, lijn, ritme, kompositie, meer niet – geen tijd voor.

Wat je noemt: spontaan.

Zo probeer ik zo dicht mogelijk bij die oorsprong te blijven. 

Mijn

waarnemen, niet met de ogen of met het verstand, van een karakter, de beweging van een dans,

de bloei van een plant, een moment – DIT moment – waarnemen: en ogenblikkelijk schilderen.

Van van alles dat zich aanbiedt, leeft eigenlijk, het hele bestaan op deze aardkloot

dat is mijn bestaan. (Kijk hier)

Bron

Soms werk ik met opzet onder bepaald onhandige omstandigheden: buiten (kijk hier), in volle actie,

zoals te midden van feestgedruis. Mensen, bier, fietsen en honden gaan over het werk

dat ligt te drogen op de grond: dat is even geen punt.

Totale concentratie, vrijheid, en laten komen wat er komt.

Dat is wat spontaan betekent: ‘opwellend uit de eigen bron’. 

Simpel

is dat niet, al lijkt het wel zo te zijn. Hier valt namelijk niets te plannen of uit te denken.

Het beginpunt nemen als einddoel is dan ook de beste manier om dat doel nooit te bereiken.

Maar als het ‘wil’ dan blijft het hangen in zo’n werkstuk.

Thuis

Hier ben ik thuis. Het leeft. Want hoe werkt creativiteit?

En waarom bestaat het eigenlijk?

Welke zin heeft kunst?

Nou: het leeft…

Zo vreemd dat we dat steeds vergeten.

Als de vis die het water zwemt en dat water niet opmerkt. De essentie lijkt onzichtbaar.

Klik (hier) voor een flard van een gesprek: over waar kunst vandaan komt. 

 Of kijk (hier) op m’n vingers hoe ik het doe, en laat je ter plekke tekenen.

 

Voorbeelden

van langere uitwisselingen: afgewisseld met muziek, hier (30 minuten) radio-interview over Anton Heyboer,

of nog een andere met teksten van hem hier volgen (1 van 3).

Hier kun je een gesprek (45 minuten, met muziek) over Piet Mondriaan beluisteren.

Ik kan het ‘systeem’ van Heyboer voor je uit de doeken doen, maar ook

met haar instemming, de lezing van Lotti Heyboer over hem, zijn kunst en hun leven verzorgen.

Klein en groots

En het zijn de kleinste dingen, die alles uitdrukken dat er toe doet.

‘Enkel maar’ een tuin (kijk) vol bloemen; Kauw, een vriendin die die daar woont;

dansers op een tangosalon (kijk) , straattheater, muziek en spel:

zodra het zich aandient neem ik het allemaal als motief.

Vaak live (kijk)  geschilderd, je weet nu waarom.

Kous

Alle kunst, cultuur, en ook meteen het hele leven op aarde maar:

het is net een puzzel en ik zoek met groot plezier de stukjes bij elkaar.

Ik ga niet voor minder dan voor het naadje van de kous.

Of niet…

je kunt dat ook allemaal links laten liggen en gewoon eens zien hoe m’n werk,

en alle overige kunst (en voetballers) die besproken worden, jou raakt. 

Spel

Spelen en humor – ze geven ze toegang tot de grondslagen van het bestaan.

Zie ze niet over het hoofd. Het zijn kostbare momenten. De kostbaarste.

 

Vergeet niet, dat alle werkstukken door mij gemaakt zijn, en dat ik dus de enige ben met copyright.

Interesse? Neem vooral contact op. 

 

4 Comments

  • Een vrouw met een niet-geverfde of veranderde bos met grijs lang haa, een schoonheid. Dankjewel voor je weerspiegeling van kluizenaar/grootmeester Anton Heyboer die door zijn leven iets liet zien van de kostbaarheid van de niet-geconformeerde wereldsegezinde mens in de Ogen van GOD.

    Reply
    • Mooie reactie, Adam en Eva 😉 Dankjewel! (Al praat je over een oude foto, die gemaakt is door een heel goede fotografe.)
      Je opmerking over Heyboer raakt kant èn wal, en dat boeit me zeer. Wel is waar dat de term ‘God’ zoveel verschillendsoortige
      interpretaties oproept, dat ik niet zo maar durf te beweren dat ik begrijp wat je (jullie) daar precies mee bedoelen.
      (Áls zo’n wederzijds correct begrijpen al mogelijk is.)
      Spannend. Kun je misschien vertellen hoe je op de site bent gestuit?
      Groet van Marjan

      Reply
  • hoi marjan, leuk je verhaal van je intentie, ik voel verwantschap met je zienswijzen over kunst, schilder zelf ook met die intentie, groetend pieter,

    Reply

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll to Top